IKSO onderzoekt!

Seminarie STEM

18 apr · Pieter-Jan Reynaert

STEM op IKSO!

 

Stem is één van de vele seminaries die je op onze school kan volgen. Stem staat voor ‘Science Technology Engineering and Mathematics’. Het spreekt voor zich dat dit seminarie te maken heeft met wetenschappen, maar het houdt zoveel meer in. Mevrouw Bellemans en haar leerlingen waren bereid om voor ons enkele vragen te beantwoorden en enkele dingen te demonstreren.

 

Beschrijf stem in één woord

 

Lise Roesems (6EW): Wetenschap

Lennert de Smedt (6HWA): Creatief

Sander Vanden Broeck (6WW): Verruimend

Kaitlyn Vanspauwen (6EW): Oh dat is zeer moeilijk! Ik zou het niet meteen in één woord kunnen beschrijven. We hebben al veel dingen gedaan, wat het moeilijk maakt om ons seminarie in één woord te beschrijven.

 

Wat vind je van seminarie STEM, zou je het aanraden aan andere leerlingen?

 

Kaitlyn Vanspauwen (6EW): Ja, we doen toffe en vooral veel verschillende dingen (zoals bijvoorbeeld bier brouwen of werken met een 3D-printer). Op die manier leer je iets nieuws, want het zijn geen dagdagelijkse dingen.

 

Lise Roesems (6EW): Ja, we mogen aan onze projecten werken tijdens ons seminarie. Het is niet zo dat we echt ‘les’ krijgen. Mevrouw Bellemans is en blijft dan ook een fantastische leerkracht, altijd plezier verzekerd! 😉

 

Wat doe je zoal bij seminarie STEM?

 

Lennert de Smedt (6HWA): Bij stem werken we aan verschillende projecten, zo zijn we nu bezig met een 3D-printer. Dit houdt in dat we zelf een ontwerp mogen maken (zoals bijvoorbeeld een zwembad, een gebouw,…). Vervolgens laten we onze ontwerpen uitprinten. Een leerrijke ervaring!

 

Sander Vanden Broeck (6WW): Zoals Lennert zei, werken we aan verschillende projecten. Zo hebben we ook autootjes ontworpen, die we zelf konden programmeren. Deze konden we laten rijden, wanneer ze een voorwerp naderden, stopten ze. De autootjes konden als het ware ‘obstakels’ ontwijken.

 

Wat is het leukste dat je tot nu toe hebt gedaan?

 

Britt Peeters (5WW): Woensdag voor de krokusvakantie zijn we met seminarie STEM op uitstap geweest naar Gent. We bezochten de campus van de KU Leuven. Eenmaal daar kregen we les in het zelf maken van een Android app. Die hebben we uitgetest en de resultaten waren zeer positief. Het was een leuke ervaring en tof om eens les te krijgen van een echte prof.

 

Hélène Cosijn (5HWA): Zoals Britt vermeldde, vond ik de uitstap naar Gent ook enorm interessant. In ons seminarie zijn we het jaar begonnen met bier te brouwen. Dit was voor zowel de leerlingen als mevrouw Bellemans de eerste keer, en was dus leerrijk voor ons allen! Ik vond dit dan ook heel leuk om te doen omdat onze generatie toch wel veel met bier in contact komt en het toch wel interessant is om eens te weten wat er in zit, hoe dit gemaakt wordt en waar vooral de verschillen zitten.

 

Waarom koos je voor seminarie STEM?

 

Britt Peeters (6WW): Ik doe WW, dus wetenschappen interesseren me. Daarom ook dat dit me een leuk seminarie leek. Ik wou ook graag wat meer leren over hoe alles geprogrammeerd wordt. Dat mevrouw Bellemans lesgeeft is er natuurlijk ook leuk bijgenomen! 😉

 

Hélène Cosijn (5HWA): Ik heb gekozen voor dit seminarie omdat ondanks ik in humane zit, toch ook de wetenschappelijke dingen mij interesseren. Hoewel ook de andere seminaries zeer tof klonken, heeft mevrouw Bellemans me met haar enthousiasme weten te overtuigen. Het was een gewaagde keuze aangezien je bij niemand van de hogere jaren kon gaan luisteren, maar tot nu toe toch wel een geslaagde keuze!

 

En tot slot ook een vraagje voor mevrouw Bellemans: bent u op het idee STEM gekomen?

 

Neen, STEM staat voor ‘Science Technology Engineering and Mathematics’. Ik heb STEM dus niet zelf bedacht. Dit betekent dat STEM ook in andere scholen wordt gegeven. Er ontbrak nog een seminarie op onze school en daarom is er in overleg gekozen voor STEM. Ik heb hiervoor bijscholing gevolgd aan de hogeschool Odisee in Gent. Ik wil het seminarie ook wat aantrekkelijk maken voor meisjes, zij denken namelijk vaak dat wetenschappen vooral voor jongens bedoeld is, wat zeker niet het geval is.

 

We bedanken alle leerlingen die hebben meegewerkt, alsook mevrouw Bellemans!

 

Pieter-Jan Reynaert & Sari Minner