IKSO is benieuwd naar oud-leerling!

Interview oud-leerling

Interview met een oud-leerling

Naam oud-leerling: Atie Reynaert

Leeftijd: 20 jaar oud

Richting IKSO: Latijn-Wiskunde

Studies: Bachelor Taal- en Letterkunde Nederlands en Engels – KU Leuven campus Brussel: 3 jaar

Master Westerse Literatuur – KU Leuven: 1 jaar

 

“De kansen die ik in IKSO gekregen heb, hebben bijgedragen tot mijn toelating aan de universiteit van Cambridge.”
Voor dit interview met een oud-leerling namen we contact op met Atie Reynaert. Zij is 20 jaar oud en volgde aan IKSO Latijn-Wiskunde. Vervolgens studeerde zij Taal-en Letterkunde (Nederlands en Engels) aan de KU Leuven Campus Brussel en momenteel volgt zij een master in de Westerse Literatuur in Leuven.

 

 

Waarom koos je voor Latijn-Wiskunde?
Eerst en vooral koos ik voor Latijn omdat ik heel erg gefascineerd was, en nog steeds ben, door de Klassieke Oudheid en haar typische cultuur en mythologie. Daarnaast koos ik voor wiskunde omdat Frans en Duits me eerlijk gezegd niet zo lagen.

 

Wie was je favoriete leerkracht?
Ik heb echt goede herinneringen aan de meeste leerkrachten, maar als ik toch een aantal favorieten moet kiezen, zijn dat  in de eerste plaats Mevrouw Lievens en Meneer Delcourt. Zij zetten zich namelijk alle twee met passie in voor hun vak en hebben mijn liefde voor de Nederlandse taal en literatuur enkel doen toenemen. Daarnaast heb ik ook geweldige herinneringen aan Mevrouw De Neve, die onze klastitularis was in het zesde, Mevrouw Vanholder en Mevrouw Van Lierde. Tot slot zou ik ook nog even Meneer Rik willen vernoemen. Hij was dan wel geen leerkracht, maar wat hij allemaal voor ons gedaan heeft, is onvoorstelbaar.

 

Wat was je lievelingsvak?
Aangezien jullie weten dat ik na mijn middelbaar Taal-en Letterkunde ben gaan studeren zal mijn keuze hier denk ik voor de hand liggen. Mijn absolute lievelingsvakken waren dus Nederlands en Engels, maar ook geschiedenis vond ik heel interessant.

 

Wat mis je aan IKSO?
Wat ik mis aan IKSO? Wel, vooral de geweldige sfeer en de leerkrachten. Ik weet dat sommige leerlingen misschien niet kunnen wachten tot de zes jaar IKSO erop zitten, maar ik zou toch iedereen willen aanraden om er volop van te genieten. Voor je het goed en wel beseft zijn de zes jaar  inderdaad voorbij, maar kijk je er toch met wat heimwee op terug.

 

Wat was of wat waren je mooiste en leukste herinneringen aan IKSO?
Oh, ik heb echt heel veel mooie herinneringen aan IKSO. Vooral de honderddagen en de eindejaarsreis naar Firenze waren fantastisch! Andere geweldige herinneringen heb ik aan het lesvrije uur dat mijn klas had in het zesde. Omdat we maar met zes in de klas zaten, mochten we van Meneer Rik vaak zonder toezicht  in het kleine lokaaltje blijven op de tweede verdieping van de E blok. Daar hebben we echt de gekste en zaligste dingen gedaan.

 

Klopt het dat je in Engeland gestudeerd hebt?
Ja! De voorbije zomer heb ik deelgenomen aan een ‘summerschool’ van de Universiteit van Cambridge. Een ‘summerschool’ is een periode in de zomervakantie waarin studenten van over de hele wereld vrijwillig lessen volgen aan een universiteit of hogeschool. Zulke zomerprogramma’s zijn de perfecte manier om je als student verder te verdiepen in je studies, of net bij te leren over onderwerpen waar je nog niet zoveel van afweet.
Eigenlijk is het altijd al een droom geweest om in Groot-Brittannië te studeren en toen ik via de universiteit van Leuven van het bestaan van die zomerprogramma’s hoorde, nam ik onmiddellijk contact op met de universiteit van Cambridge. Normaal gezien moet je voor een aantal taaltesten slagen om toegelaten te worden, maar aangezien mijn bacheloropleiding deels in het Engels was en omdat ik twee getuigschriften heb van het English Language Centre in York, maakten ze voor mij graag een uitzondering. De programmadirecteur was er zelf sterk van onder de indruk dat onze middelbare school jaarlijks uitstappen naar York organiseert. Eigenlijk zou je dus een beetje kunnen stellen dat de kansen die ik in IKSO heb gekregen, hebben bijgedragen tot mijn toelating aan de universiteit van Cambridge.
Om nu uiteindelijk toegelaten te worden moest ik  in plaats van een taaltest te maken, een telefoongesprek houden met de programmadirecteur. Wel meer dan anderhalf uur heb ik op ontelbaar veel vragen moeten antwoorden. Uiteindelijk kreeg ik het verlossende bericht dat ik toegelaten werd.

 

Wat doe je dan vooral op zo’n zomerprogramma?
Wel, je moet verschillende onderwerpen kiezen waarin je je verder wilt verdiepen en daar krijg je dan les over. Ik koos voor de Britse Romantiek en jeugdliteratuur, want wie wil er nu geen les krijgen over Harry Potter en Hogwarts? Elke ochtend begonnen we met een les romantiek, nadien woonden  we een lezing bij en in de namiddag was het tijd voor jeugdliteratuur. Na het avondmaal stond er opnieuw een lezing op het programma en natuurlijk volgde er wat ontspanning in de plaatselijke pubs. De lessen vond ik echt geweldig. In een ‘summerschool’ krijg je steeds in kleine groepjes les van de allerbeste professoren. Uiteindelijk waren niet alleen die lessen  een unieke ervaring,  ook de hele stad en de vrienden die ik er gemaakt heb liggen me nauw aan het hart.

 

Wat zijn je toekomstplannen voor na je master?
Hierna zou ik graag de master-na-master literatuurwetenschappen volgen. Dit is een opleiding die verder ingaat op het wetenschappelijke onderzoek naar literatuur en is eigenlijk een voorbereiding op een doctoraat. Anderzijds zou ik ook nog steeds graag leerkracht worden, misschien zelfs aan het IKSO. Je weet maar nooit!