Evaluatie
Kennis en vaardigheden
In het Leonardo College evalueren we om te leren en we trachten deze evaluatie zo breed mogelijk te houden. We proberen te focussen op kennis, maar evenzeer op verschillende talenten en vaardigheden. Zonder kennis geen vaardigheden en zonder vaardigheden geen kennisverwerving. Onze hedendaagse samenleving vraagt heel wat nieuwe vaardigheden en daar willen we gericht op inspelen met innovatief onderwijs via robotprogrammatie, 3D-printing, taalprojecten, webquests, enz.
Om te komen tot een betrouwbare evaluatie willen we de leerling zo volledig mogelijk bekijken. We willen een duidelijk zicht krijgen op alle competenties van elk kind. Daarom organiseren we voor alle vakken gespreide evaluaties, zodat we de vorderingen van het dagelijkse werk van elke leerling in kaart kunnen brengen. Op 2 momenten in het jaar komen daar examenresultaten bij om te toetsen of leerlingen grotere gehelen kunnen verwerken en verbanden kunnen leggen. We bouwen dat geleidelijk aan op vanaf het 1ste tot het 6de jaar.
In de eerste graad is er in december en in juni een beperkte reeks examens voor bepaalde vakken. Met deze beperkte reeks examens willen we de leerlingen actief begeleiden in het voorbereiden en afleggen van een examen voor een groter geheel. De opvolging en remediëring staat hier centraal. Het moet de leerlingen klaarstomen voor een langere reeks examens. De nadruk blijft wel liggen op gespreide evaluatie met allerlei vormen.
Vanaf het derde en vierde jaar wordt de examenreeks iets omvangrijker en handelen de evaluatiemomenten over grotere gehelen. Daarnaast blijven we kiezen voor een zo breed mogelijke en permanente evaluatie voor alle vakken. Op die manier willen wij de overgang naar het hoger onderwijs vlotter laten verlopen en de leerlingen stilaan leren om grotere leerstofgehelen te verwerken. In de derde graad is er een uitgebreide examenreeks met schriftelijke en mondelinge proeven in december en juni.