Leonardo Collegestelt voor

Begeleiding

Het team van het Leonardo College staat klaar om jou te begeleiden doorheen jouw schoolloopbaan van het secundair onderwijs.

Heel veel informatie over begeleiding bij je studies kun je vinden op onze Studielink-pagina. Klik daar zeker eens op door om allerlei informatie te vinden over:

  • KO, GO, examen, mondeling vs. schriftelijk
  • studeren met succes
  • het maken van PowerPoints, laboverslagen, enz.
  • rapporten
  • plannen

Hieronder belichten we enkele sleutelelementen voor jouw studies:

  • evaluatie
  • rapportering
  • leerlingbegeleiding
  • studiebegeleiding

Evaluatie

Kennis en vaardigheden

In het Leonardo College evalueren we om te leren en we trachten deze evaluatie zo breed mogelijk te houden. We proberen te focussen op kennis, maar evenzeer op verschillende talenten en vaardigheden. Zonder kennis geen vaardigheden en zonder vaardigheden geen kennisverwerving. Onze hedendaagse samenleving vraagt heel wat vaardigheden en daar willen we gericht op inspelen met innovatief onderwijs.

Om te komen tot een betrouwbare evaluatie willen we de prestaties van elke leerling zo volledig mogelijk bekijken. We willen een duidelijk zicht krijgen op alle competenties van elk kind. Daarom organiseren we voor alle vakken gespreide evaluaties, zodat we de vorderingen van het dagelijkse werk van elke leerling in kaart kunnen brengen. Op 2 momenten in het jaar komen daar examenresultaten bij om te toetsen of leerlingen grotere gehelen kunnen verwerken en verbanden kunnen leggen. We bouwen dat geleidelijk aan op, via een leerlijn, vanaf het 1ste tot het 6de jaar, waarbij we in de eerste jaren inzetten op oefenen en oefenexamens om naar het 6de jaar toe te eindigen met een ruime examenreeks als voorbereiding op wat nadien komt.

In de eerste graad is er in december en in juni een beperkte reeks examens. Met deze beperkte reeks examens willen we de leerlingen actief begeleiden in het voorbereiden en afleggen van een examen voor een groter geheel. De voorbereiding, opvolging en remediëring staat hier centraal. Het moet de leerlingen klaarstomen voor een langere reeks examens. De nadruk blijft liggen op gespreide evaluatie.

Vanaf het derde en vierde jaar wordt de examenreeks iets omvangrijker en handelen de evaluatiemomenten over grotere gehelen. Daarnaast blijven we kiezen voor een zo breed mogelijke en permanente evaluatie voor alle vakken. Op die manier willen wij de overgang naar het hoger onderwijs vlotter laten verlopen en de leerlingen stilaan leren om grotere leerstofgehelen te verwerken. In de derde graad is er een uitgebreide examenreeks met schriftelijke en mondelinge proeven in december en juni.

Rapportering

Feedback is prioritair in het leerproces van onze leerlingen. Met gerichte commentaren, tips en raadgevingen kunnen de leerlingen hun eigen leerproces bijsturen. Deze feedback wordt dagelijks in de lespraktijk ingebouwd, maar de ouders zijn een belangrijke partner en zij moeten heel goed op de hoogte gehouden worden.Ouders en leerlingen kunnen de vorderingen permanent raadplegen via smartschool. Onmiddellijk nadat de leerkracht resultaten of commentaar heeft ingevoerd, is deze consulteerbaar. Er zijn verschillende STAVAZA (stand van zaken) doorheen het jaar, waarop de leerkrachten en de klascoach commentaren neerschrijven. Op deze STAVAZA komt ook feedback van de klassenraad. We verwittigen wanneer een stand van zaken wordt opgemaakt. De planning hiervan is terug te vinden op de smartschoolkalender.

Op het einde van het eerste trimester ontvangt elke leerling een gedrukt syntheserapport. Dit bevat een samenvatting van alle evaluatiemomenten van deze eerste periode en wordt afgehaald op het oudercontact net voor de kerstvakantie. Op het einde van het schooljaar volgt er een tweede syntheserapport, een totaalrapport en een verslag van de eindbeslissing van de delibererende klassenraad in juni. Al deze documenten zijn digitaal beschikbaar en worden ook afgedrukt. Ze worden opgeborgen in een rapportmapje.

Permanent digitaal rapport

 

begeleiding_afb3begeleiding_afb2

 

Per vak vind je een overzicht van taken, grote en kleine overhoringen. Vakleerkrachten kunnen opmerkingen met aanvullende info of raadgevingen over de houding of het resultaat formuleren. Al deze informatie is online beschikbaar voor leerlingen en ouders.

Syntheserapport

Per vak worden de punten van dagelijks werk, het examen, het totaal, het procent genoteerd.

Eindbeslissing

Rekening houdend met het volledige dossier van de leerling, nl. resultaten en leerhouding, progressie en inzet, zoals opgenomen in het leerlingvolgsysteem, neemt de delibererende klassenraad op het einde van het schooljaar een beslissing. De klassenraad zal bij haar beslissing vooral vooruit kijken en een attest toekennen in functie van de toekomstmogelijkheden van de leerling. “Kan deze leerling op basis van wat hij/zij getoond heeft volgend jaar slagen?” Op die vraag zijn er verschillende antwoorden te geven:

  1. attest A: de leerling is geslaagd
  2. attest B: de leerling is geslaagd maar bepaalde richtingen in het volgend leerjaar worden uitgesloten (wil men deze richtingen toch volgen, dan moet men overzitten)
  3. attest C: de leerling is niet geslaagd en moet zijn jaar overzitten

Daar bovenop geeft de klassenraad een oriënteringsadvies voor de te volgen richting volgend schooljaar

Leerlingbegeleiding

 

Vakleerkracht  – klascoach – cel leerlingbegeleiding

Elke leerkracht is leerlingbegeleider en staat in voor de optimale begeleiding van jouw studies. Elke leerkracht zal trachten de juiste randvoorwaarden te creëren en alle obstakels weghalen, zodat jij maximaal kan leren. De leerkracht geeft jou de juiste richting aan en dan is het aan jou. Dan moet jij aan de slag.

Onze leerkrachten worden in deze taak bijgestaan door onze leerlingbegeleiders. Onze cel leerlingbegeleiding leidt de praktische uitwerking van ons zorgcontinuüm in goede banen. Zij overleggen wekelijks om het ideale zorgkader dagelijks in de praktijk te kunnen brengen. Zij overleggen met de vakleerkrachten en coachen hen.

In de eerste plaats kun je terecht bij je vakleerkracht als je vragen hebt of als er zich problemen zouden voordoen. Daarnaast staat jouw klascoach voor jou klaar voor een gesprek, studiehulp, extra begeleiding, familiale problemen, individuele problemen, vragen omtrent de studieloopbaan, enz. Heb je meer zorg nodig, dan zal je klascoach jou in contact brengen met jouw leerlingbegeleider. Indien nodig kan ook de hulp van het CLB worden ingeschakeld.

 

Klassenraad

Alle leerkrachten van de klas houden minstens 3 keer per jaar een formele bespreking over de vorderingen van elke leerling. Tijdens dit overleg zoeken ze samen naar oplossingen om te remediëren of te begeleiden en indien nodig stellen ze een actieplan op. Tijdens de geplande oudercontacten wordt de bespreking van de klassenraad met elke ouder bekeken. Extra overleg met de ouders kan soms aangewezen zijn.

Op het einde van het schooljaar zal de delibererende klassenraad in eer en geweten een beslissing nemen over de verdere schoolloopbaan van elke leerling.

 

Oudercontact: formeel en informeel ontmoeten

 

Ouderbetrokkenheid is een absolute prioriteit voor het Leonardo College. De communicatie via smartschool is hierbij onmisbaar, maar ook de effectieve ontmoeting op allerlei informele momenten en activiteiten vinden wij belangrijk. Wees welkom op onze culturele activiteiten, eetfestijn, infodagen om een babbel te slaan met de leerkrachten. Het formele oudercontact is een uitgelezen moment om stil te staan bij de schoolloopbaan. In het 1ste, 2de en 3de trimester worden alle ouders uitgenodigd voor een oudercontact.

Er wordt geluisterd naar de ouders en de vorderingen van de resultaten en het gedrag van de leerling worden besproken.

Eind juni wordt het jaarrapport en het oriënteringsadvies afgehaald door de ouders.

De schoolraad is het officiële orgaan waar ouderparticipatie vorm krijgt. Enkele keren per jaar zitten de vertegenwoordigers van de ouders, de leerlingen, de lokalen gemeenschap, de leerkrachten en directie rond de tafel om de schoolorganisatie te bespreken.

 

CLB

 

Het Leonardo College werkt samen met CLB Ninove, Kluisweg, 9400 Ninove 054 33 90 19

Een C.L.B. – medewerker is regelmatig op de school aanwezig.

Raadplegingen i.v.m. studie- en beroepskeuze, moeilijkheden met studeren, psychologische en sociale problemen, gezondheidsproblemen enz. Afspraak via het secretariaat van de school of het C.L.B.-centrum.

Studiebegeleiding

 

Differentiatie 1ste graad

 

Leerlingen worden uitgenodigd om te remediëren of te verdiepen tijdens de lessen. Voor bepaalde vakken of vakonderdelen wordt er na afspraak eventueel nog een extra remediëringsmoment ingelast indien nodig.

Gedurende 2 lesuren per week wordt er formeel en klasoverstijgend gedifferentieerd. Hier krijgen sommige leerlingen extra uitleg, oefeningen omtrent de basisleerstof. Voor cognitief sterk functionerende leerlingen trachten we eveneens een uitdagingspakket te voorzien. De resultaten van de uitbreiding wordt op het rapport weergegeven en zijn een indicatie voor de verdere oriëntering van de studieloopbaan.

 

Studiebegeleiding 2de en 3de graad

 

Bij de start van het schooljaar wordt meegedeeld op welke middagen er studiebegeleiding wordt georganiseerd en voor welke vakken. De leerlingen kunnen op vrijwillige basis deze studiebegeleiding volgen. Soms beslist de klassenraad dat aanwezigheid op de studiebegeleiding vereist is.

Schoolloopbaanbegeleiding

Van bij de start in het eerste jaar observeren we elke leerlingen om het juiste studietraject te kunnen uitbouwen. We besteden extra aandacht aan de overgangen van 2 naar 3 en van 4 naar 5. Dit zijn sleutelmomenten in de studiekeuze op onze school. We organiseren hiervoor een infoavond voor leerlingen en ouders.

In de derde graad zetten we heel sterk in op het maken van een goede studiekeuze naar het hoger onderwijs. Het Columbusproject van de overheid is hier ons richtsnoer. We laten leerlingen van het 5de en 6de jaar een mooi traject afleggen en we bieden tal van activiteiten aan om de studiekeuze te triggeren.

https://columbus.onderwijskiezer.be/download/leerlingen/

Het volledige traject rond schoolloopbaanbegleiding kun je vinden op onze Studielink-pagina op deze website.