IKSO en het klimaat!

#youthforclimate

#youthforclimate

Het klimaat is de laatste tijd zeer vaak in de actualiteit. De oproep van studenten om voor het klimaat te spijbelen zorgt voor zeer gemengde gevoelens bij de politici , leerkrachten, ouders …  De jongeren willen dat de mensen zich bewust worden van het probleem en dat er onmiddellijk actie wordt ondernomen. Elke week komen duizenden mensen op straat. Ze eisen climate justice  en ze willen het nu.

Wij willen weten wat de IKSO-community hiervan vindt. We leggen enkele leerlingen enkele vragen voor.

 

Ben je actief bezig met het klimaat?

 

Neen, ik ben niet echt bezig met het klimaat. Het is wel belangrijk, maar als ik eerlijk ben, moet ik zeggen dat ik er niet zoveel voor doe.
(Indra – 17 jaar)

Ik vind het klimaat zeer belangrijk. Ik probeer zoveel mogelijk te sorteren en mijn plasticverbruik te verminderen.
(Kato – 15 jaar)

Vroeger eerlijk gezegd niet, maar nu ik meer documentaires omtrent het klimaat heb gezien, baart de opwarming van de aarde me wel zorgen. Nu let ik wel op of alle lichten uit zijn en of ik wel goed sorteer.
(Esther – 17 jaar)

Ik ben actief bezig met het klimaat. Ik probeer zoveel mogelijk producten te kopen die niet bijdragen tot de vervuiling van de aarde. Nutella bijvoorbeeld zorgt voor de ontbossing van oerwouden, dus zoek ik andere alternatieven voor chocopasta.
(Emilia – 17 jaar)

Ik ben niet verrast over de klimaatverandering, het wordt namelijk allemaal voorspeld in de Bijbel (Luke 21:25-28). Wat er moet gebeuren zal gebeuren en er kan niets aan gedaan worden.
(Wesley – 17 jaar)

 

 

Wat vind jij van spijbelen voor het klimaat?

 

Ik vind het wel goed om te staken voor het klimaat.Het is volgens mij wel zeer hypocriet dat de mensen vervolgens hun kartonnen bordjes op straat laten liggen.
(Indra – 17 jaar)

Lessen missen voor het klimaat is volgens mij niet de beste manier om zich te laten horen. Het zou beter zijn als deze bijeenkomsten konden plaatsvinden buiten de schooluren. Zo zouden er ook meer mensen kunnen aan deelnemen.
(Mevrouw Karen)

Ik vind dit een zeer goed initiatief. Wanneer er regels overtreden worden voor een goed doel heb ik er geen probleem mee. De ministers horen ons en er zal een verandering komen.
(Concha –  14 jaar)

Het klimaat kan me eerlijk gezegd niet veel schelen. We zullen wel zien wat er gebeurt over 30 jaar. De mensen die moeite doen om de aarde te redden hebben veel hoop.

(Latischa – 15 jaar)

 

 

Zou je zelf ook deelnemen aan deze actie?

 

Ik zou wel kunnen deelnemen, maar ik wil ook niet spijbelen.
(Thibe – 14 jaar)

Ik wou wel meedoen, maar ik mocht niet van mijn ouders, want die weten dat het vooral zou zijn om niet naar school te moeten gaan. Maar wel chapeau aan alle mensen die effectief gaan spijbelen voor het klimaat.
(Louis –  16 jaar)

 

 

Is de school goed bezig met het klimaat ?

 

Ik vind dat we het als school wel goed doen. Het kan altijd beter, maar iets is beter dan niets.
(Indra – 17 jaar)

De school is goed bezig. We hebben toch al zonnepanelen op school. Ik weet niet wat we als school meer zouden kunnen doen voor het klimaat.
(Thibe – 14 jaar)

Ik vind dat we minder papieren zouden moeten verbruiken. Taken zouden online doorgestuurd kunnen worden i.p.v. altijd af te printen. Toetsen zouden geprint kunnen worden op gerecycleerd papier. het zijn de kleine dingen die een groot verschil maken.
(Aurélie – 17 jaar)

 

 

Vijf minuten stilte voor het klimaat, was dit een goed alternatief voor spijbelen voor het klimaat?

 

“IKSO schenkt 5 minuten aan het klimaat en zeker als de camera draait”.  Dit had ik gelezen in de toiletten van de meisjes. Het was op de spiegel geplakt . Ergens vind ik dat de persoon die dat heeft opgehangen misschien gelijk had. Er zou meer kunnen gebeuren.
(Sarah – 16 jaar)

Ik vond dit een zeer leuk initiatief. Het kwam ook van de leerlingen zelf en ze hebben voor deze actie veel respect getoond.
(Mevrouw Karen)

 

 

Nog tips ?

 

De leerlingen misschien meer aanzetten om te sorteren.
(Kato – 15 jaar)

De kraan niet laten draaien wanneer je die niet nodig hebt en hetzelfde geldt voor het licht. Dit maakt een groot verschil en het is een kleine moeite.
(Aurélie – 17 jaar)

 

IKSO en het klimaat, friends or enemies? Het gaat alle kanten op. De school doet het niet zo slecht. Het zou echter veel beter kunnen. Onze school zou nog meer langetermijninitiatieven kunnen nemen om de opwarming van de aarde tegen te gaan.