Leonardo leest

Leescarrousel vierdes

Leescarrousel vierdejaars

Taal is belangrijk! Taal is fantastisch! Schrijven, spreken, luisteren en… lezen! Het Leonardo College zet al een hele tijd in op extra leesonderwijs. Samen lezen, wetenschappelijke artikels uitpluizen, een kwartiertje in een boek lezen, voorleesacties in de bibliotheek, de LC leesclub, Boeken Troef!, Boeken Proeven, enz. Het is maar een kleine greep uit de vele leesstimulansen die de school biedt. In het tijdschrift Fons werd deze aanpak bejubeld.

Drie keer per jaar laat de school haar leescarrousel draaien. Deze keer was het de beurt aan de vierdejaars. Hun leescarrousel vond vorige week plaats op donderdagvoormiddag. De leerlingen vonden het fijn dat het deze keer in de voormiddag georganiseerd werd, want ze voelden zich beter uitgerust en zo konden ze zich volledig concentreren op de teksten en de opdrachten die hierop volgden.

De vierdes konden kiezen uit verschillende teksten: ze kozen de artikels over de thema’s die hen interesseerden of waarover ze nog niet veel wisten. De informatie uit de teksten die ze bestudeerden is hun zeker bijgebleven. Dat komt doordat ze lazen over onderwerpen die ze normaal gezien niet in de les bespreken. Dat is precies de bedoeling van deze leesactiviteit.

Het is goed om de leerlingen verder te laten ontdekken waar hun interesses liggen, omdat het geen artikels zijn die ze vrijwillig zouden lezen. Daarom is zo’n leescarrousel nuttig en is het ook één van de redenen waarom leerlingen dit vaker willen doen. De leerlingen werden verdeeld in verschillende klasoverschrijdende groepen. Op die manier kan er samen geleerd worden en kregen ze de kans om nieuwe mensen te leren kennen.