Leonardo studeert verder

Klaar voor Hoger Onderwijs op LC!

Infobeurs hoger onderwijs

Op dinsdag 12/09/2023 organiseerde het Leonardo College voor haar 6de jaars een infobeurs met studenten uit het hoger onderwijs. Oud-leerlingen van heel diverse richtingen aan de universiteit of de hogeschool kwamen hun ervaringen delen met onze leerlingen van het 6de jaar.

We willen onze leerlingen zo goed mogelijk voorbereiden op hoger onderwijs. Een brede waaier aan studierichtingen kreeg daarom bij de start van het schooljaar een stand op onze infobeurs hoger onderwijs. 38 oud-gedienden van het Leonardo College die nu succesvol bezig zijn met hun verdere studies hadden cursussen en ander lesmateriaal mee. Ze brachten ook mooie verhalen en ervaringen mee, maar vooral nuttige tips om onze leerlingen extra voor te bereiden op hun carrière na het middelbaar onderwijs.

We waren benieuwd naar welke gouden tips ze kunnen geven om te slagen in het hoger onderwijs, zoals zij dat doen.

  • “Ga naar al je lessen en hou je leerstof bij!” (Fien Boschmans, Kunstwetenschappen))
  • “Leer goed omgaan met de vrijheid die je hebt in het hoger onderwijs.” (Esther Vermeiren, Sociaal werk)
  • “Naar alle lessen gaan.” (Rune De Vulder, Rechten)
  • “Hou je les tijdens het jaar bij, zo ben je niet overdonderd door de hoeveelheid leerstof tijdens de examens.” (Simon Acket, Psychologie)
  • “Als je er voor werkt en er moeite voor doet, is er heel veel mogelijk!” (Elias Van den Borre, Burgerlijk Ingenieur Architectuur)
  • “Blijf altijd jezelf en laat je niet beïnvloeden door anderen. Zet je in en dan komt het wel goed!” (Bente De Bisschop, Farmacie)
  • “Leer alles tijdig en met regelmaat. Structuur en planning zijn SUPERbelangrijk!” (Joppe De Smedt, Geneeskunde)

We wilden graag weten wat voor hen het grote verschil is tussen het middelbaar en het hoger onderwijs, zoals zij dat ervaren na enkele jaren aan de universiteit of hogeschool:

  • “Veel meer zelfstandig verwerken.” (Lynn Van den Eeckhoudt, Taal- en Letterkunde)
  • “Omgang met de vrijheid (jezelf doelen opleggen i.p.v. studeren voor KO’s en GO’s).” (Giulia Lopez Perez, Logopedische Wetenschappen)
  • “De vrijheid die je krijgt en daarmee leren omgaan (lessen, examens, vrije tijd).” (Emma Van Avermaet, Journalistiek)

Ze zijn al een tijdje afgestudeerd, maar we vroegen hen te grasduinen in hun herinneringen aan hun humaniora. We vroegen hen welke ervaringen uit het Leonardo College goed van pas komen in het hoger onderwijs?

  • “Vooral de werkmethode. Het niveau ligt op het Leonardo College vrij hoog, dus je weet wel wat werken is.” (Simon Acket, Psychologie)
  • “Leonardo College heeft mij goed voorbereid door te tonen dat je je leerstof moet bijhouden en niet mag wachten tot een aantal dagen voor de examens.” ((Elias Van den Borre, Burgerlijk Ingenieur Architectuur)
  • “Een sterke basis qua leerstof.” (Yana Sergaent, Pedagogie).
  • “Presentatie skills.” (Elien Van den Bossche, Bio-ingenieurswetenschappen)
  • “Teksten verwerken, opstellen schrijven, zijn dingen die ik nog steeds moet doen. Die vaardigheden heb ik wel degelijk ontwikkeld, zo hoop ik.” (Lander Veelhaver, Conservatorium – Bachelor of Arts in de muziek)

Onze leerlingen van de derde graad stomen, we klaar voor hoger onderwijs en we doen dat met een uitgebreid programma. Je kan dit vinden op deze website bij ‘Studielink’.

We danken in elk geval alle studenten voor hun schitterende medewerking. Het was een boeiende en zeer leerrijke infobeurs!

Voor herhaling vatbaar.