Leonardo leest

Leesdag zesdejaars

Leesdag zesdejaars

“Een dag gewijd aan woorden en verhalen, een leesdag begint met de belofte van avonturen tussen de pagina’s.” Deze beginzin verzonnen we niet zomaar, al onze zesdes verzonnen ook een beginzin tijdens een EduBox op hun leesdag, daar later meer over.

De dag begon als alle andere dagen in het lokaal met de vakleerkracht, maar niet voor de verwachte les. Op 19 maart was het leesdag voor alle zesdejaars! Beginnen deden ze met een online workshop — ook wel een EduBox genoemd– gegeven door Maud Vanhauwaert, de Antwerpse stadsdichter.
De leerlingen leerden dat poëzie niet enkel in bundels kan verschijnen, maar ook via andere media. Na instructies maakten ze zelf een stiftgedicht uit een krantenartikel of een Whatsapp-gedicht, er kwamen verrassende resultaten uit de bus!

Het tweede lesuur testten de leerlingen hun begrijpend lezen. Ze kozen een tekst uit een gevarieerde lijst die hen interessant leek. Na het lezen van de tekst bespraken ze in groepjes wat ze gelezen en/of geleerd hebben.

Na de speeltijd werden ze getrakteerd op leerzame lezingen van Aline Sax en Frederik De Backer (een oud-leerling van de school). Sax introduceerde haar nieuwste boek Wat ons nog rest, een poëtische roman over het einde van de Tweede Wereldoorlog in het Derde Rijk. Tot in detail lichtte ze toe hoe ze stijlfiguren gebruikte om haar woorden te versterken. De Backer sprak over zijn leven als columnist en hoe hij zo ver gekomen is. Hij las enkele columns voor om zijn werk te illustreren. Dit deed hij op een eerder grove manier, wat veel leerlingen wel kon bekoren.

Na de middagmaaltijd achter de kiezen te hebben, gingen de zesdes op boekenblinddate. Dit hield in dat ze een boek kozen, zo veel mogelijk lazen in één lesuur en dan besloten of ze het boek aangenaam vonden of niet. In één van de boeken zat onverwacht een liefdesbrief, de leerling uit 6MTWe die deze vond bracht hem terug naar de eigenaar na een lange zoektocht in het daaropvolgende weekend.

Na het begin van boeken te lezen, gingen de leerlingen zelf aan de slag met beginzinnen. Ze volgden nog een EduBox, deze keer van Fikry El Azzouzi, een schrijver. Ze verzonnen beginzinnen bij de gegeven boeken, de creatieve energie kon wederom zijn vrije loop gaan.

Om af te sluiten verzamelden alle zesdes in de Feestzaal. Daar luisterden ze naar meneer De Brabanter die gepassioneerd het begin van One day van David Nicholls voorlas. Daarna bekeken ze de eerste aflevering van de gelijknamige serie op Netflix. Ze hoorden en zagen de parallellen tussen het boek en de aflevering.

Bij het belsignaal was de leesdag voorbij, iedereen ging naar huis met meer kennis over literatuur. Behalve de paar gelukkigen die een achtste lesuur hadden, die bleven nog een uurtje langer. 😉