Aandachtspunten

  • Is je informatie correct?
    • Vergeet niet om de kennis die je ophaalt ook te controleren. Is jouw verklaring, definitie, toepassing wel juist? Wat je ook maakt, het moet correcte informatie bevatten.
  • Probeer je je de leerstof écht actief te herinneren?
    • Als je samenvatting of lesboek openligt, is de verleiding om even te spieken heel groot. En dan ben je niet meer zelf aan het nadenken. Je moet maar zo denken: op het examen ligt je lesboek ook niet in de buurt om even snel te spieken.
  • Toets jezelf niet onmiddellijk nadat je de les bestudeerd hebt.
    • Als je jezelf toetst vlak na de les of vlak nadat je een tekst hebt gelezen, zal je waarschijnlijk snel en vlot het juiste antwoord kunnen oproepen. Dat is natuurlijk niet erg, maar beter is dat je bijvoorbeeld die avond of een dag later pas jezelf toetst. Je zal dan harder moeten nadenken en dat is net de bedoeling.
  • Weeg goed af welke vorm van zelftesten het meest aansluit bij de uiteindelijke toets.
    • Zo kan je voor de toets economie de belangrijke begrippen inoefenen met flashcards, maar als op de uiteindelijke toets vooral berekeningen aan bod komen, waren de flashcards niet de meest geschikte studeerstrategie om in te zetten.
  • Gevaar van aantekeningen maken op de computer.
    • Als je aantekeningen maakt op de laptop, doe je dat vaak gedachteloos, zonder na te denken over de leerstof. Bovendien kunnen veel mensen erg snel typen, waardoor ze bijna letterlijk noteren wat er wordt gezegd en dus al een eerste kans om de leerstof te herkneden door samen te vatten of te parafraseren mislopen. Daarom zijn digitale notities doorgaans van mindere kwaliteit, tenzij je jezelf ervan kunt weerhouden om alles in te typen.
      Uiteraard is ook de verleiding groot om je computer te gebruiken voor andere doeleinden dan de les.